فروش آنلاین، جایگزین فروش سنتی میشود؟
فروش آنلاین مهم است. با توجه به رشد سریع تکنولولوژی، و در چند ماه اخیر به سبب شیوع کوید ۱۹ و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، سازمانهای تجاری از روش سنتی فروش، به فروش کالا به شیوههای الکترونیکی روی آوردهاند.
سازمانهای تجاری از اینترنت به عنوان بستر اصلی برای انجام معاملات تجاری استفاده میکنند.
فروشگاههای آنلاین محدودیت فضا ندارند و طیف وسیعی از محصولات در وبسایتها قابل نمایش هستند. که به خریداران امکان میدهد تا قبل از خرید یک محصول هر چقدر میخواهند بررسی کنند.
۱- راحتی خرید در فروش آنلاین
مشتریان میتوانند به راحتی از داخل منزل یا محل کار خرید خود را انجام دهند. خرید از اینترنت برای مشتری آسانتر و راحتتر است. همچنین در صورت انصراف مشتری میتواند به سادگی معامله را لغو کند.
در زیر ۶ دلیلی که باعث ایجاد انگیزه برای خرید آنلاین میشود آمده است.
- سبب صرفهجویی در وقت و تلاش مشتری میشود.
- آسودگی خرید از خانه (بخصوص در زمان اجبار به ماندن در خانه به خاطر شیوع کرونا ویروس)
- وجود طیف گسترده از محصولات و امکان انتخاب
- قیمت مناسب و گاه همراه با تخفیف
- وجود اطلاعات دقیق در مورد محصول
- امکان مقایسه مدلها و مارکهای مختلف
۲- خرید بدون اجبار در فروش آنلاین
معمولاً در فروشگاههای فیزیکی کارمندان فروش سعی میکنند تا خریداران را به خرید محصول خاصی ترغیب کنند.
در چنین صورتی مشتری تحت نوعی فشار و اجبار قرار میگیرد در حالی که در فروشگاههای آنلاین چنین نیست.
۳-خرید در فروش آنلاین موجب صرفهجویی در وقت میشود
هنگام خرید آنلاین مشتریان مجبور نیستند برای پرداخت محصول خریداری شده در صف صندوق بایستند. آنها میتوانند بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه یا محل کار خرید کنند.
همچنین مشتریان میتوانند با وارد کردن کلمات کلیدی ویا استفاده از موتورهای جستجو محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.
۴- مقایسه محصولات با یکدیگر در فروش آنلاین
شرکتها برای جذب مشتریان با سلیقهها و نیازهای مختلف، طیف وسیعی از محصولات خود را به نمایش میگذارند. به این ترتیب خریداران قادر خواهند بود بعد از مقایسه ظاهر، ویژگیها و قیمت محصولات در روی صفحه نمایش، از میان مدلهای مختلف محصول دلخواه خود را انتخاب کنند.
گاهی مقایسه قیمت به صورت آنلاین نیز برای مشتری مقدور است.
۵- قابل دسترس بودن فروشگاه آنلاین
فروشگاه آنلاین در ۳۶۵ روز سال و ۷ روز هفته ۲۴ ساعته باز است. هر زمان که فروشنده و خریدار باشند، فروشگاه آنلاین هم باز است.
۶- پیگیری آنلاین
مشتریان آنلاین میتوانند وضعیت سفارش و ارسال و نحوه تحویل آن را پیگیری کنند.
۷- صرفهجویی در پول در فروش آنلاین
برای ترغیب مشتریان به خرید آنلاین، خردهفروشان و بازاریابان تخفیفاتی برای مشتریان فراهم میکنند.
به دلیل حذف هزینههای املاک و تعمیر و نگهداری، خردهفروشان میتوانند محصولاتشان را با تخفیفات جذاب به صورت آنلاین بفروشند. گاهی قیمت خردهفروشی در سایتهای فروش آنلاین حتی با فروشگاهها رقابت میکند.