گسترش ویروس کرونا از طریق خرید،پخت و ارسال مواد غذایی.
گوشه ای از مصاحبه با پروفسور دانشگاه کارولینای شمالی در مورد گسترش ویروس کرونا از طریق خرید،پخت و ارسال مواد غذایی.

در میانه پانادمیک کنونی چگونه می‌توانیم از تماس یا گسترش ویروس کرونا از طریق پخت، خرید، و ارسال مواد غذایی جلوگیری کنیم .

اینکار را اغلب از طریق راههایی که می‌شناسیم انجام می‌دهیم مانند اسپری مواد ضدعفونی کننده بر روی سبزیجات  (که بهتر است اینکار را نکنیم) یا کنار گذاشتن و دست نزدن به هر گونه بسته بندی به مدت سه روز (لزومی به اینکار نیست).

در مورد  ویروس کرونا و مواد غذایی، بزرگترین خطر تماس فرد به فرد مردم در فروشگاهها است. اگر برایتان امکان دارد مواد غذایی را به صورت تحویل در خانه تهیه کنید که البته هزینه زیادی دارد و حداقل باید در انعام دست و دلباز باشید.

اما اگر باید مستقیم به فروشگاهها مراجعه کنید حتما ماسک بزنید و فاصله حدود دو متری را با سایر مشتریان فروشگاه رعایت نمایید.

پس از بازگشت از فروشگاه حتما دستها را شسته و مواد غذایی خریداری شده را از داخل بسته بندی بیرون بیاورید.

و بیاد داشته باشید که امنیت مواد غذایی در آشپزخانه بر عهده شما است و و بی توجهی به آن به مراتب بیشتر از احتمال گرفتن ویروس از یک جعبه بیسکویت خطرآفرین است.

در حال حاضر مهمترین و بهترین کار برای توقف شیوع کوید ۱۹ در رابطه با مواد غذایی چیست؟

بزرگترین خطر در مورد این ویروس مانند ویروسهای قبلی تماس با افراد دیگر است. برای همین رعایت فاصله اجتماعی بسیار مهم است.

پس باید سعی کنیم از مردم فاصله بگیریم.

اما ظاهراً از نظر اجتماعی اینکار کمی مشکل است.

اما چه به این کار باور نداشته باشیم و یا نخواهیم مقید به انجام آن باشیم اما  نگرانی قابل توجه دیگری هم وجود دارد مانند این که آیا این ویروس در مواد غذایی و یا سیستمهای گرمایش و سرمایش هم نفوذ می‌کند؟

بعضی نگرانی خود بابت مواد غذایی را اینطور توجیه می‌کنند و می‌گویند که سه روز مواد غذایی را بیرون از محیط قرار می‌دهیم و با مواد ضدعفونی می‌شوییم. اما آیا  غذاهایی که از بیرون تهیه می‌کنیم سالمند؟ آیا برای تهیه سبزیجات باید به فروشگاه برویم؟ در فروشگاه چطور باید رفتار کرد؟

آیا فقط باید مواد غذایی را به داخل محیط خانه نبرد؟

غذاهایی که از بیرون تهیه شوند مشکلی ندارند. زیرا در واقع به صورت ارسال بدون تماس به دستتان می‌رسد که در جهت ایجاد فاصله اجتماعی است.

اگر پیتزا سفارش دهیم و با یک پیامک از قرار گرفتن آن دم در خانه آگاه شویم بدون این که مجبور به دیدن و ارتباط با کسی باشیم، این عالی است.

در مورد مواد غذایی و بسته بندی آن از نظر خطر ابتلا به کوید ۱۹ مشکلی وجود ندارد. در واقع سازمان‌های بهداشتی هر روزه این مراکز را زیر نظر دارند.   

بیولوژی ویروس در اصل  به نحوه مصرف اشاره دارد و عاملی برای ما نیست.

پس آیا ویروس می‌تواند روی غذا قرار گیرد؟ البته. اما آیا ما را بیمار می‌کند؟ خیر، به علت همه عوامل مربوط به بیولوژی و اپیدمولوژی.

آیا کسی می‌تواند سهواً ویروس را بر روی بسته بندی قرار دهد؟ بله، دقیقاً، اما می‌توانیم این خطر را با شستن دستها کاهش دهیم.

در این شرایطی که نااطمینانی به هر چیزی وجود دارد باید همه واقعا احتیاط را رعایت کنند نه اینکه بگویند، “نه مشکلی وجود ندارد، نگران نباشید. خطر ابتلا در حد صفر است.” خیر همیشه احتمال ابتلا وجود دارد.

اما همیشه یک راه حل خوب و مؤثر که می‌تواند این احتمال را کاهش دهد وجود دارد و آن شستن دستها است.

حال چکار کنیم اگر کارگری که مواد غذایی را به ما تحویل می‌دهد بر روی آن سرفه کند؟

اولاً باید بگویم که در مراحل اولیه تولید مواد غذایی سعی و تلاش شده تا این اتفاق رخ ندهد.

در سیستم  امنیت مواد غذایی، ارزیابی سلامت کارکنان  و استفاده از سیاستهای سلامت کارکنان کاری است که در صنایع غذایی و به خاطر وجود ویروسهای عادی و جلوگیری از خطر سرایت باکتریایی و سالمونلا همیشه در اولویت می‌باشد.

همیشه اطمینان حاصل می‌شود که افراد بیمار سر کار حاضر نشوند و کارکنان شستن دستها و ضدعفونی محل کار را رعایت نمایند.

حال به این سؤال بپردازیم: اگر کسی بر روی غذای ما سرفه کرد و ویروس را آنجا گذاشت، چکار باید کرد؟ در اینجا آنچه ما داریم خط ابتلا مستقیم به بیماری نیست. بد است اما تفاوت دارد. چنین راه مستقیمی وجود ندارد.

اگر کسی بر روی غذای ما سرفه کند آیا باید غذای آلوده به ویروس بر اثر سرفه را بخوریم؟ مسلماً خیر، اما آیا این عامل ابتلا به بیماری است؟ در حال حاضر هنوز آمار مشخصی برای آن وجود ندارد.

آیا با پختن غذا ویروس از بین می‌رود؟

آنچه تجربه با ویروس سارس نشان داده این است که دمای بالا سبب غیرفعال شدن ویروس می‌شود. اما این که این دمای جادویی چه دمایی است نمی‌دانیم.

هنوز منبع قابل اطمینانی وجود ندارد که به مردم گفته شود میزان درست درجه حرارت برای از بین رفتن ویروس چقدر است.

تنها می‌توانیم بگوییم حرارت خطر ابتلا را کاهش می‌دهد

اما ممکن است این درجه حرارت نتواند کاملاً خطر را از بین ببرد.

در شرایطی که مردم احساس ترس و نگرانی از گسترش ویروس کرونا دارند

مهمترین مساله در مورد امنیت مواد غذایی از نظر مصرف چیست؟

ما هر ساله  48 میلیون مورد بیماری داریم که ناشی از مواد غذایی است. که این بیماریها مسؤول  مرگ و  ابتلا  به بیماری بسیاری از مردم هستند. نمی‌خواهم بگویم که امنیت مواد غذایی از کوید ۱۹ مهمتر است .

 زیرا اینطور نیست. اما ما همواره با امنیت مواد غذایی درگیر هستیم. و در این شرایط برای کاهش بیماری باید بر روی شستن بیشتر دستها و استفاده از درجه حرارت مناسب دقت بیشتر به عمل آوریم. و این یک واقعیت است.

منبع: www.vox.com

پیام بگذارید